L’IES Vall de Segó ha estat un del 40 centres educatius de Primària i ESO del País Valencià seleccionats per a participar en el projecte d’innovació Guardabosc, una innovadora iniciativa d’educació ambiental dissenyada per a sensibilitzar l’alumnat d’entre 10 i 16 anys en la prevenció dels incendis forestals.
Des d’Educació s’ha considerat important crear aquest nou projecte de reforç després dels dramàtics incendis forestals del passat estiu a les nostres terres. L’objectiu és crear en els centres educatius entorns de treball col·laboratius que unisquen educació i medi ambient, amb l’objectiu de dotar l’alumnat de coneixements i capacitats per a comprendre el seu entorn natural més pròxim i que coneguen la riquesa i diversitat que ofereixen els espais naturals.
‘Guardabosc’ vol impulsar el treball en els centres educatius amb programes mediambientals que desenvolupen de forma creativa la innovació pedagògica a través del contacte amb la natura. Així es pretén generar una actitud proactiva entre l’alumnat, de respecte i cura cap a la natura incidint en els recursos i serveis que aporten els boscos per al desenvolupament de la vida del nostre planeta, al mateix temps que es fomenta entre els escolars la companyonia, l’empatia i el treball en equip.
Reforestació 21 desembre 2022
A l’IES la Vall de Segó el projecte Guardabosc s’ha vinculat a un projecte previ de reforestació en una zona de foresta propera a l’institut. En col·laboració amb l’associació ARVASE (Arbrat de la Vall de Segó) es va realitzar en desembre amb l’alumnat de 1r de batxillerat una plantació de 52 arbres en la vora de la pista del barranc del Codoval. És tracta d’una zona de pinar on es plantaren sureres, carrasques i roure valencià amb la intenció de diversificar el bosc amb espècies autòctones i que servisquen de tallafoc natural, ja que són més resistents al foc. El dia de la plantació van acudir una brigada de bombers forestals i el guarda forestal de la zona, els quals van fer als alumnes una explicació sobre la diversitat del bosc i la importància d’aquesta diversitat en la prevenció dels incendis forestals. També va acudir l’alcalde de Quart de les Valls com a representant del municipi on es troba el dit barranc. D’altra banda, també s’han plantat oms a vora de la carretera que porta a l’institut.
Així en el marc del projecte Guardabosc s’han implicat un total de 15 professors i professores del centre i han participat d’una manera o altra la major part dels alumnes. S’han realitzat 5 eixides a regar els arbres plantats al Codoval on han participat els alumnes de 1r ESO, 2n ESO, 4t ESO, FPB1 i FPB2. La part teòrica s’ha impartit en les matèries de Projecte Interdisciplinari de 1r i 4t ESO, en Geografia de 3r ESO i en l’Àmbit Lingüístic i Social de 4t ESO. A destacar també la participació en el reg d’una escola de Meliana que també formava part del programa Guardabosc.
Per al pròxim curs és la nostra intenció continuar amb el projecte Guardabosc i incloure’l en la programació de diverses matèries, especialment el Projecte Interdisciplinari de 1r i 4t ESO. En segon lloc, està previst desenvolupar la part pràctica amb major consistència amb la inclusió de visites a zones que han sofert un incendi forestal recent així com la participació de personal extern (bombers, associacions, guarda forestal,…) que complemente la formació teòrica de l’alumnat. Per últim, la plantació i manteniment de nous arbres també ha de seguir vinculada al projecte Guardabosc, amb la participació dels grups esmentat i d’altres que col·laboren en el reg. Aquest tipus d’activitats s’inscriuen en la metodologia de l’APS o aprenentatge-servei, una metodologia innovadora que consisteix en què els continguts i activitats realitzades a l’aula tinguen un impacte social en el medi més proper a l’alumne, i fomentar d’aquesta manera el voluntariat i la implicació social de l’alumnat. Per a un bon desenvolupament d’aquesta iniciativa és necessària una col·laboració més activa de la direcció per facilitar aquestes eixides al nostre entorn més proper.