Data: 12 i 13 de novembre de 2018.
Organitzat per: Vicedirecció.
Alumnat al que va dirigit: 4t ESO.
Entitat que ho ha realitzat: Creu Roja.
Pofessorat que ha participat en l’activitat: Lia Gutérrez
Durante dos días, alumnos de centros escolares, mediante una experiencia vivencial, se ponen en la piel de las personas que tienen que huir de sus países por guerras, desastres naturales u otros motivos. Desde que el alumnado se baja del autobús, hasta que consiguen que les concedan asilo, el grupo de estudiantes abandona sus identidades para formar parte de familias de diferentes países, que ven su vida peligrar por diversos motivos. Entre los roles a representar están: una familia de Afganistán perseguida por defender los Derechos Humanos, una familia de Siria que huye del conflicto, una familia de Somalia que huye de la sequía y la guerra y una familia de Pakistán que ha perdido todo en las inundaciones.
Cruz Roja ha organizado diferentes actividades que simulan controles, pasos de frontera, bombardeos, huida a pie, salto de vallas, llegada a un campo de refugiados, solicitud de protección internacional, para que el alumnado pueda ponerse en la piel de aquellas personas que deben huir de sus países. El objetivo final que se persigue es concienciar acerca de las problemáticas que sufren las personas refugiadas y romper con los estereotipos que existen frente a las migraciones forzosas.
La campaña, que ya está en marcha, cuenta con la participación de institutos de València, Xàtiva, Aldaia, Camp de Morvedre, Quart de Poblet, Crevillent, Sant Joan d’Alacant, Sant Vicent del Raspeig, Castellón, Onda, Segorbe, BENIFAIRÓ DE LES VALLS, Alicante, Villena y Sagunto. Este proyecto de sensibilización, que cuenta con financiación de la Conselleria de Transparencia, Responsabilidad Social, Participación y Cooperación de la Generalitat Valenciana, está teniendo lugar en el albergue Serra d’Ador (situado en la comarca valenciana de la Safor). Allí, Cruz Roja tiene instalado, hasta mediados de noviembre la recreación de un campamento de refugiados. Al finalizar la campaña se habrá conseguido el objetivo de sensibilizar a unos seiscientos alumnos de un total de diecisiete centros de las provincias de Alicante, Castellón y Valencia. La iniciativa se complementa con talleres posteriores en los centros educativos para acompañar al alumnado en la creación de una acción de sensibilización para su instituto.
FUENTE:: https://www.20minutos.es/noticia/3474922/0/total-600-estudiantes-se-convierten-refugiados-campamento-simulado-creado-por-cruz-roja/#xtor=AD-15&xts=467263
CRÒNICA DE L’EXPERIÈNCIA AL CAMPAMENT DE PERSONES REFUGIADES, 4t D’ESO
Per la professora Lia Gutiérrez
Els passats 12 i 13 de novembre, l’alumnat de 4t d’ESO de l’IES La Vall de Segó i l’IES Jaume I de Sagunt vam assistir a Ador per portar a la pràctica un projecte en col·laboració amb la Creu Roja en què durant dos dies i una nit es va simular una fugida de famílies refugiades des del seu país d’origen i l’estada a un campament de refugiats.
Agrupats en famílies amb membres trets de casos reals, l’alumnat ha viscut en primera persona el que és ser enganyades per màfies, perdre totes les possessions, haver d’escalar tanques que separen països i fins i tot patir un bombardeig.
Com diu l’alumna Roser Folguerà (4t d’ESO): “En alguns moments de la simulació, com al bombardeig, em vaig posar tan dins del paper dels refugiats, que vaig passar por i fins i tot em vaig posar a plorar per la vida tan dura que tenen. Sincerament, a mi em posa molt trista i se’m cau la cara de vergonya al pensar que al segle XXI en què estem encara hi ha guerres que provoquem en gran part els nostres països, i que hi hagen tantes desigualtats. He ajudat diverses vegades a persones refugiades i de veritat és que pense que la major -o una de les majors- felicitats que he sentit, és veure la cara d’agraïment i de felicitat que posen quan els ajudes. Crec que no costa absolutament quasi res ajudar a les persones més necessitades i que aquesta excursió ha conscienciat a moltíssima gent.”
La reflexió estava servida des de l’inici de l’experiència i fins al final, com comenta Ainhoa Bonet (4t d’ESO): “Aquesta experiència de dos dies en la pell d’un refugiat et dona a conèixer eixa realitat real, no la que de vegades podem veure en la televisió sense volum, no. La realitat que totes eixes persones que es veuen obligades a fugir del seu país, del seu poble, de la seua casa i, en moltes ocasions, de la seua família, viuen a diari. Per a mi, aquests dos dies han significat moltíssim i, he de dir, que m’han ajudat a decidir-me sobre el que vull fer en la vida, el que és realment la meua vocació: estudiar alguna cosa relacionada amb l’educació social”.
A més, hem tingut l’oportunitat de compartir una xerrada amb un refugiat siri que ens ha commogut definitivament. Ha sigut una experiència espectacular que ens ha canviat un poc la vida a totes: ara veiem la televisió amb ulls diferents, comprenem aquestes famílies des de la total empatia i som més capaces de valorar allò que tenim.
En paraules d’Elena Garcia (4t d’ESO): “Aquesta experiència, a més de crear moltíssima més empatia, m’ha permès saber apreciar molt el que tinc. Deixant a part les coses materials: a saber el que és una llar, és a dir, a arribar a casa i que els teus pares estiguen, a que vages on vages, saps que tens una casa on tornar (“calenteta” en hivern i fresqueta en estiu); a tindre llum, aigua, menjar a la nevera; a poder estudiar (i a més a més el que t’agrada) i tindre un sistema educatiu, a no estar patint una guerra, a apreciar la lluita feminista i com l’homofòbia ací afortunadament no és com la que ells pateixen, a tindre llibertat d’expressió. (…) Per això opine que aquesta experiència, hauria de ser obligatòria en tots els instituts”.
PER A FINALITZAR…
L’alumnat de 4t d’ESO ha finalitzat el projecte anual “Construcció d’una ciutadania global en goves de la C. Valenciana que promouen accions locals de sensibilització sobre les migracions forçoses i les persones refugiades”.
Al mes d’octubre van viure una simulació de dos dies i una nit d’un campament de persones refugiades, i al llarg de l’any han fet diversos tallers de la mà de Creu Roja sobre el tema. Els i les participants van decidir que una bona manera de conscienciar el seu entorn era realitzar una simulació de bombardeig i un debat posterior per a l’alumnat de 2n d’ESO.
El 7 de juny van tindre la possibilitat de compartir l’experiència amb altres centres a Mislata, i fins i tot van eixir al telediari de la televisió valenciana À punt.
Lia Gutiérrez